Krachtig Zwanger

Ik kan me nog zo goed herinneren dat ik tijdens mijn zwangerschap steeds dacht: Ik ben toch geen poppetje! Ik ben sterk, heb geen klachten, voel me in mijn kracht staan, leef vanuit die prachtige energie van nieuw leven. En iedereen doet opeens zo voorzichtig met me. Al jaren deed ik aan yoga, maar tijdens zwangerschapsyoga leek het wel alsof er alleen nog maar zachtheid en in jezelf gekeerd zijn mocht zijn. Openende houdingen vooral voor het bekkengebied, want dat is goed voor de bevalling. Maar stretches? Ho maar. Houdingen in rugligging? Ten strengste verboden!

Training

Na mijn recente training in Thaise yogamassage voor zwangeren voel ik dat dit is waar ik destijds zo’n enorme behoefte aan had. Ik wilde mijn lichaam voelen. Mijn kracht. Zowel die kracht als de zachtheid ervaren. Om beiden op het juiste moment in te kunnen zetten. Onbewust pikte ik toch de angst op die voor veel mensen hoort bij zwangerschap. Laten we maar het zekere voor het onzekere nemen, want je weet maar nooit…

Hoe louterend was de aanpak van internationaal gerenommeerd leraar Noam Tyroler. Met meer dan 20 jaar ervaring in Thaise yogamassage tijdens en na de zwangerschap, en een standaardwerk over dit onderwerp kon hij haarfijn de vinger op de zere plek leggen. Met jarenlang onderzoek heeft hij fabels van feiten onderscheiden en een stevige basis gelegd voor masseren zonder angst.

Wat ben ik blij dat ik deze kennis nu kan delen, en zwangere vrouwen kan helpen in hun kracht te blijven staan.

Fabels

Omdat de angst regeert, wil ik hier meteen maar even korte metten maken met een tweetal overheersende zwangerschapsmassagefabels:

Fabel 1: Bepaalde punten op je lichaam kunnen contracties opwekken.

Met andere woorden: door op bepaalde punten te drukken zou je een miskraam kunnen veroorzaken of vroegtijdig een bevalling in gang kunnen zetten. Doodeng, toch?

Maar als dit waar zou zijn, dan zou dat toch een uitkomst zijn in landen waar een abortus verboden of niet voorhanden is? Feit is dat deze punten bij een gezonde zwangerschap absoluut niet krachtig genoeg zijn om contracties van de baarmoeder te stimuleren als de bevalling nog niet is begonnen. En al helemaal niet op de manier waarop we ze in Thaise massage aanraken. Natuurlijk kun je nooit zeker weten of een zwangerschap echt gezond is en of er op de achtergrond geen gezondheidsproblemen spelen, dus tijdens de massage blijf ik met mijn druk wel aan de veilige kant.

Feit is ook dat deze punten wanneer de bevalling begonnen is wel kunnen helpen om de contracties sterker en regelmatiger te maken.

En al zijn er nog wel wat aanvullende richtlijnen waar ik me aan houd tijdens het masseren van een zwangere, ik weet nu dat je echt niet zo snel iets ‘fout’ kunt doen.

 

Fabel 2: Zwangere vrouwen mogen niet op hun rug liggen

Vanaf het tweede trimester mag een zwangere vrouw niet meer op haar rug liggen, want dan komt de zuurstoftoevoer zowel haar als de baby in de knel.

Hier zijn talloze studies naar gedaan. En wat blijkt? Zo lang het voor jou comfortabel is om op je rug te liggen, kan het echt geen kwaad als je tijdens een massage op je rug ligt. Zwangere vrouwen mogen ten slotte ook gewoon in een MRI-scan, bijna 35% van hun slaap blijken ze op hun rug door te brengen en tot slot bevallen nog steeds erg veel vrouwen terwijl ze urenlang op hun rug liggen.

Het kan wel voorkomen dat je misselijk of duizelig wordt door het liggen op je rug. Maar guess what? Als je je op je zij draait zijn deze ongemakken vrijwel direct verdwenen. Gewoon doen dus.

Thaise yogamassage is bovendien dynamisch van aard. Tijdens de massage lig je nooit voor langere tijd helemaal stil en plat op je rug.

In je kracht door ontspanning

Massage tijdens je zwangerschap kent echt alleen maar voordelen. Je wordt er ontspannen van, je komt weer in contact met je lichaam en daardoor met je ongeboren kind en je verlicht er zwangerschapsklachten mee. Bovendien kun je massage tijdens de bevalling gericht inzetten om de weeën een extra duwtje te geven of om de pijn te verlichten. Niets om bang voor te zijn. Het tegenovergestelde is waar: door tijdens de zwangerschap regelmatig een Thaise yogamassage te ondergaan leer je juist hoe krachtig je lichaam is en hoeveel het uiteindelijk zelf kan reguleren. In totale ontspanning en zonder medicijnen.

Bron: Thai Massage Techniques for Pregnancy, Labor and Postpartum, Noam Tyroler, 2018, ISBN 978-965-92242-7-2

 

By |2018-11-03T22:30:08+00:00november 3rd, 2018|Categories: Uncategorized|