Mini-retreat

Met een heerlijk geurende cappuccino in mijn hand loop ik naar boven. Op naar de computer, waar een hoop werk wacht. Ik voel me heerlijk vrij, zo in mijn eentje in huis. Man en kinderen zijn de deur uit vandaag. Fijn hoor, vakantie, maar ergens onderweg verlies ik toch ook altijd een beetje het contact met mezelf. Veel tijd met de kinderen, betekent voor mij minder tijd voor rust en bezinning voor mezelf. En ik merk dat ik dat wel nodig heb

In mijn hoofd speelt een liedje. Zo een waarop je wel dansen moet. En weet je wat? Ik ga het doen ook! Die computer wacht nog maar even! Lekker lang ook dat nummer. Wel 13 minuten. Ik ga helemaal los, daar in mijn eentje, en trakteer mezelf op nog een nummer. En daarna? Daarna zit ik stil op mijn meditatiekussen. Ik voel de energie door mijn lichaam razen, merk op dat mijn ademhaling tot rust komt, dat mijn hartslag langzaamaan weer vertraagt, dat het heerlijk lege gevoel in mijn hoofd zich uitbreidt naar alle cellen van mijn lichaam. Ik voel me gedragen door de aarde. Bliss…
Als ik er klaar voor ben, ga ik achter de computer zitten en knal deze blog eruit. Zo simpel kan het zijn.

Momenten zoals deze gun ik mezelf meer en meer. Soms zit ik midden op de dag gewoon een uur te zingen. Het huis is een puinhoop, ik zou boodschappen kunnen doen of de tuin kunnen sproeien. Maar dat uurtje zingen brengt mij zoveel goeds, dat ik de boel de boel kan laten. Zonder prioriteiten te stellen ren ik mijn leven voorbij en dat heb ik al lang genoeg gedaan. Ik heb ervoor gekozen om het leven echt te leven.

En wat als je echt geen uur vrij kunt maken voor jezelf? Dan kan het ook heel effectief in een stuk minder tijd.

3 tips voor instant ontspanning en verbinding met jezelf:

  1. Dans en zing!
    Nummer 1 is een inkopper. Want je hoeft natuurlijk geen uur te dansen of te zingen. Vijf minuten doet al een hoop voor je lichaam en je brein. Spreek wel met jezelf af dat je er die vijf minuten echt helemaal voor gaat en gooi alles los. Probeer maar, ik garandeer je dat je alles weer voelt stromen
  2. Touwtje springen of hoelahoepen.
    Laat het kind in jezelf los en verlies je voor 5 minuten in een van deze heerlijke spelletjes. Geef jezelf helemaal, en je zult merken dat er even geen ruimte meer is voor boodschappenlijstjes en andere dagelijkse stoorzenders.
  3. Masseer jezelf.
    Ga op een comfortabele plek zitten en masseer je armen en handen. Begin bij je bovenarmen en werk zo naar je vingertoppen toe. Als je pijnpunten tegenkomt blijf je wellicht wat langer hangen en ervaar je wat massage van deze plek met je doet. Varieer met druk en tempo en voel wat op dat moment bij je past. Ga je voor een energieke massage? Voer het tempo dan op. Heb je behoefte aan kalmte en diepere ontspanning, vertraag dan je beweging en ondersteun de massage met een diepe en langzame buikademhaling.

Heb je eenmaal ervaren wat zo’n mini-retreat voor jou doet, dan zul je steeds inventiever worden in het vinden van momenten van rust. Zo vind ik het heerlijk om te zingen terwijl ik in de keuken rommel. Of heb ik voor een rood verkeerslicht even extra aandacht voor mijn ademhaling. Probeer het maar eens! Mijn leven is er in ieder geval een stuk lichter door geworden.

By |2018-08-25T11:36:56+00:00augustus 25th, 2018|Categories: Uncategorized|